نظارت تصویری در شهر هوشمند

جمع آوری داده ها برای بهبود کارایی و کیفیت زندگی 

شهرهای هوشمند به شهرهایی گفته می شود که از انواع فناوری های هوشمند و پایگاه های داده متصل به اینترنت (اینترنت اشیا) برای بهبود کارایی و افزایش کیفیت خدمات شهری استفاده می کنند. به طور کلی ، اهداف آن ها صرفه جویی در هزینه از طریق بهبود کارایی و کاهش ضایعات، همچنین بهبود ایمنی عمومی، شرایط محیطی و کیفیت کلی زندگی ساکنان و بازدیدکنندگان است. یک شهر هوشمند معمولاً تعداد زیادی سنسور در سراسر شهر دارد که داده هایی مانند میزان استفاده از نور خیابان، نشت آب، میزان ترافیک و در دسترس بودن مکان پارک را به صورت بلادرنگ جمع آوری می کنند.

بهترین استفاده از نظارت تصویری 

دوربین های نظارت تصویری (CCTV)، که معمولاً توسط پلیس شهری و ادارات حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می گیرند؛ می توانند بخشی از مجموعه فناوری های هوشمند باشند. مخصوصاً اگر شهرها از نرم افزار تجزیه و تحلیل ویدیویی نیز برای استخراج اطلاعات از فیلم استفاده کنند. ویدئو حاوی اطلاعات ارزشمند زیادی است؛ اما بیشتر فیلم ها هرگز بررسی نمی شوند و – حتی اگر به صورت دستی بازبینی شده باشند – تحلیلگران انسانی به ندرت قادر به درک موثر و یا تجزیه و تحلیل تمام داده های موجود در آن هستند. فناوری تجزیه و تحلیل محتوای ویدئویی، با پردازش داده های ویدیویی و شناسایی و طبقه بندی اشیا موجود در فیلم های ویدئویی، مانند اتومبیل، کامیون، اتوبوس، موتور سیکلت، دوچرخه، زنان، مردان، کودکان و حیوانات این مشکل را حل می کند. این نوع نرم افزار، با استفاده از یادگیری عمیق و هوش مصنوعی هدایت می شود و ویدئو را قابل جستجو می کند.

نظارت تصویری فقط برای امنیت نیست 

فیلترهای جستجوی قدرتمند مبتنی بر فراداده ویدئویی استخراج شده و index شده ، اپراتورهای تجزیه و تحلیل را قادر می سازند تا به راحتی و با سرعت زیاد به جستجو در حجم بالای فیلم های ویدئویی از چندین دوربین بپردازند؛ و به جای چند ساعت در چند دقیقه نتیجه مورد نظر را پیدا کنند. همچنین اپراتورهای سیستم می توانند با پیکربندی هشدارهایی مبتنی بر قوانین از پیش تعریف شده، روال تشخیص حوادث را بهبود ببخشند و هنگام رخ دادن آن ها، مراجع مربوطه را در جریان بگذارند.

کمی فراتر

 فناوری تجزیه و تحلیل محتوای ویدئو، آن را به منبعی کارا تبدیل می کند که می تواند در میان سازمان ها و سیستمهای مدیریت شهری برای موارد مختلف استفاده به اشتراک گذاشته شود.

این فناوری مزایای بی شماری برای پلیس دارد. اپراتورها می توانند برای یافتن مظنونین و یا جستجوی شباهت ظاهری برای افراد گمشده استفاده کنند. کاربرد مهم دیگر برای بسیاری از شهرها آگاهی از موقعیت پیش از اعتراضات مورد انتظار و – به ویژه – ناآرامی های غیر منتظره است. توانایی هشدار به افزایش تدریجی افراد و ازدحام می تواند به اجرای قانون کمک کند تا از خشونت و تخریب جلوگیری شده و اطمینان حاصل شود که  – در صورت لزوم – نیروهای کافی برای کنترل جمعیت، حضور دارند. با شناسایی فعالانه و پاسخ به ازدحام جمعیت، شهرها می توانند نظم و امنیت عمومی را قبل از وقوع حوادث حفظ کنند.

با این حال ، این فناوری برای سایر سازمان های عمومی از جمله وزارت بهداشت، برنامه ریزی شهری و حمل و نقل نیز بسیار ارزشمند است. بخش حمل و نقل می تواند با داشتن داده های کمی قابل اندازه گیری در مورد میزان افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و ساعات اوج استفاده ، تصمیمات عملیاتی بهتری بگیرد.
وزارت بهداشت می تواند در مورد اینکه آیا مغازه داران و فعالان تجاری در فضاهای عمومی از دستورالعمل های ایمنی بهداشتی COVID-19 مانند ماسک زدن و رعایت  فاصله اجتماعی  پیروی می کنند یا خیر اطلاع پیدا کند.

بیشتر شهرها از قبل دارای شبکه های نظارت تصویری هستند. اکنون، شهرهای هوشمند برای به حداکثر رساندن سرمایه گذاری موجود خود در شبکه های مداربسته و تصمیم گیری هوشمندانه، تجزیه و تحلیل محتوای ویدئویی را اجرا می کنند. این یک فناوری منطقی و مقرون به صرفه است زیرا بسیاری از سازمان های مختلف می توانند از داده های ویدئویی، در جهت افزایش کارایی، ساده سازی عملیات و بهبود سلامت و ایمنی عمومی استفاده کنند.