هوش مصنوعی در مشاغل

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (AI) فناوری را توصیف می کند که می تواند همچون مغز انسان یاد بگیرد، برنامه ریزی کند و مشکلات را حل کند. هوش مصنوعی در عصر داده های بزرگ (بیگ دیتا) تکامل پیدا کرده است: با ظهور سیستم های نرم افزاری که داده های زیادی را تولید و مصرف می کنند؛ به فن آوری نیاز بود که بتواند این حجم از دیتا را تحلیل و اطلاعات مفیدی را به عنوان خروجی تحویل و یا حتی بر اساس آن ها تصمیم گیری کند.

کاربردهای تجاری هوش مصنوعی بسیار گسترده است. بسیاری از مشاغل و صنایع راه حل های فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی را پیاده سازی کرده اند و فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی آماده هستند تا در همه جا گسترش پیدا کنند. برنامه های فعلی هوش مصنوعی شامل اتومبیل های خودران، سیستم اعتباری بانکی، سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و موارد دیگر هستند.

تجزیه و تحلیل ویدیویی مبتنی بر هوش مصنوعی

یک نوع نرم افزار که به هوش مصنوعی و یادگیری عمیق  وابستگی شدیدی دارد؛ تجزیه و تحلیل ویدئو است که فیلم های خام را به داده های کمی، کیفی و عملی تبدیل می کند. این نوع نرم افزار مفید است زیرا سازمان ها دارای شبکه های نظارت تصویری هستند که حجم عظیمی از فیلم های ویدئویی را تولید می کنند؛ اما این سازمان ها منابع انسانی لازم برای بررسی دستی وهمچنین توانایی درک دقیق حجم عظیم داده های پنهان شده در این ویدئو ها را ندارند. سیستم های تجزیه و تحلیل محتوای ویدئویی این مشکلات را برطرف می کنند زیرا می توانند اشیا را استخراج، شناسایی و طبقه بندی کنند. ویدیوی زنده یا آرشیو شده را به داده های ساختاری تقسیم کنند. این فرآیند به اپراتورهای سیستم امکان می دهد تا جستجوهای پیچیده و فیلتر شده برای اشیا موجود در فیلم آرشیو شده را انجام دهند یا رویدادهای حساس را به صورت بلادرنگ تشخیص دهند؛ مانند تغییر نور یا شخصی که در یک راهرو برای مدت زمان غیرمعمولی قدم می زند.

استفاده از هوش مصنوعی برای هوش تجاری

سیستم های تجزیه و تحلیل ویدئو با گذشت زمان فراداده ها را نیز جمع می کنند؛ بنابراین اپراتورها می توانند از این فراداده برای هوش تجاری کمی و کیفی استفاده کنند. ارائه داده ها از طریق گزارش های سفارشی مانند نقشه های حرارتی و نمودارها ، انتقال دیدگاه ها و بینش ها به مدیران و سهامداران را آسان تر می کند. مثلا:

فروشگاه های زنجیره ای از آن برای دنبال کردن چگونگی تعامل مشتریان با نمایشگرها یا شناسایی متداول ترین مسیرهایی که مشتریان هنگام حضور در فروشگاه طی می کنند؛ استفاده می کنند. این اطلاعات مدیران فروشگاه ها و کالاها را قادر می سازد تا بر اساس داده های کمی ، در زمینه جایگذاری بهتر محصولات و تصمیم گیری در مورد چیدمان فروشگاه تصمیم بگیرند. مثال دیگر انبارها و درگاه های حمل و نقل است که از اطلاعات ویدئویی – گاهی اوقات همراه با تشخیص چهره و شناسایی پلاک – برای بهبود امنیت و افزایش ایمنی در محل کار استفاده می کنند.

سیستم های تجزیه و تحلیل ویدئویی مبتنی بر هوش مصنوعی، داده ها را جمع آوری، تجزیه، تحلیل و ارائه می کنند تا کاربران نهایی بتوانند اطلاعات دقیق و قابل استفاده برای اطلاع از شیوه های تجاری خود داشته باشند. این فناوری اطلاعات ارزشمندی را که در فیلم های ویدیویی نهفته است؛ باز می کند. برای نمونه، نمای کلی از کارهایی که کارمندان، مشتریان و بازدیدکنندگان در محل انجام می دهند. این برنامه ها بسیار فراتر از امنیت فیزیکی سنتی هستند.