اهمیت سیستمهای نظارت تصویری هوشمند در کسب و کارها

کشف و دسترسی به اطلاعات ارزشمند نهفته در تصاویر

سیستم نظارت تصویری بیش از 3 دهه است که بطور فزاینده ای توسط کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم در درجه اول به عنوان یک ابزار مقرون به صرفه در تامین امنیت و ایمنی کسب و کارها مطرح گردیده است.
شرکت ها عمدتا” از دوربین های مداربسته به عنوان پشتیبان نیروهای گارد و حراست جهت نظارت و مدیریت راه دور کلیه اماکن مد نظر و همچنین نگهداری داده های تصویری جهت مراجعات بعدی در صورت بروز هر حادثه ای استفاده می نمایند.
همزمان با تکامل تکنولوژیهای نظارت تصویری، کسب و کارها نیز بیشتر به اهمیت و ارزش داده های موجود در تصاویر ویدیویی واقف شده و بیش از پیش این داده های ارزشمند را جهت ارتقاء امنیت کسب و کار خود بکار می گیرند. پر واضح است که شرکت ها نیروی انسانی و زمان کافی جهت بازبینی و بررسی دقیق حجم بالایی از داده های ویدیویی ذخیره سازی شده و تجزیه و تحلیل میلیون ها آبجکت موجود در این داده ها را نخواهند داشت.
نرم افزار هوشمند تصویری راهکاری مناسب به منظور پاسخگویی به این نیاز سازمانها می باشد. این نرم افزار داده های خام تصویری دریافتی را به داده های کمی و کیفی قابل بهره برداری و عملیاتی تبدیل می نماید.
با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، سیستمهای پردازش تصویر امکان استخراج، شناسایی و دسته بندی آبجکت های مختلف موجود در تصویر را فراهم می سازند. این عملیات شامل دسته بندی انواع وسایل نقلیه ، حیوانات و انواع مختلف اشیاء و نیز تشخیص جنسیت افراد می باشد. این سیستمها همچنین توانایی تشخیص حوادثی جزئی مانند تغییر در میزان روشنایی و یا توقف بیش از حد یک فرد و یا وسیله نقلیه در یک مکان تحت نظارت را خواهند داشت. این امر کاربران سیستمها را قادر می سازد تا با انجام جستجوهایی پیچیده در میان انبوه داده های دسته بندی شده، میزان نظارت موثر و آگاهی لحظه ای خود را از شرایط محیط تحت پوشش افزایش دهند.

مرور و بررسی سریع تصاویر

بررسی سریع و دقیق داده های تصویری امری حیاتی در راستای سرعت بخشیدن به تحقیقات در صورت بروز حادثه و ارزیابی دقیق رویدادها می باشد. اعمال جستجو با استفاده از فیلترهای قدرتمند در نرم افزار های پردازش تصویر، سرعت مرور تصاویر و دسترسی به سوژه مورد نظر را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. لذا به کارگیری قابلیت دسته بندی آبجکت ها امکان واکنش سریع و کارا را به تیم های عملیاتی سازمانها داده و نهایتا” اثربخشی و ارزش سیستمهای نظارت تصویری را افزایش خواهد داد.

روندهای موجود در سازمان ها

بکارگیری نرم افزارهای پردازش تصویر در سازمانها و شرکت ها، این امکان را به مدیران می دهد که الگوها و روندهای رفتاری خاصی را بر اساس داده های ارائه شده توسط این نرم افزار، در سازمان خود مشاهده نموده و این مهم امکان تصمیم گیری موثرتر را فراهم می سازد.
این هوش تجاری تقریبا برای کلیه صنایع از قبیل بانکداری، بهداشت، خرده فروشی و حمل ونقل و برنامه ریزی شهری مفید می باشد. سیستمهای پردازش تصویر می توانند داده های کمی و کیفی را در بازه های زمانی مختلف در اختیار قرار داده و این امکان را به کاربر می دهند تا با ایجاد داشبورد مورد نیاز، اطلاعات ارزشمندی از قبیل حجم ترافیک، Heatmap مسیرهای پرتردد و یا داده های مربوط به بازدیدکنندگان مختلف را در اختیار داشته باشند.
به عنوان مثال، مدیریت یک فروشگاه مواد غذایی امکان استخراج داده های مربوط به میزان توقف مشتریان در ناحیه ای خاص از فروشگاه خود، میزان تردد مشتریان در ساعتی خاص از شبانه روز و نیز میزان تردد افراد در یک بازه زمانی مشخص بر اساس جنسیت و سن آنها و همچنین مقایسه میزان تردد در راهروهای مختلف فروشگاه را خواهد داشت. همچنین این فروشگاه امکان مدیریت رعایت پروتکلهای بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک را جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا (Covid-19) توسط مشتریان و پرسنل فروشگاه با استفاده از قابلیت پردازش تصویر خواهد داشت.