شهر هوشمند

شهرهای هوشمند در سراسر جهان در حال پیدایش و گسترش می باشند. شهر هوشمند دارای مزایای فراوانی می باشد که از مهمترین آنها می توان به امنیت، پایداری و سهولت در جابجایی اشاره نمود.

شهرنشینی در دنیا رو به گسترش است و این رشد باعث بروز مشکلاتی از قبیل افزایش میزان جرم و جنایت، میزان ترافیک و نیز آلودگی هوا خواهد شد. به منظور مدیریت بهتر شهرها و کاهش این مشکلات، مدیران شهری به راهکارهای شهر هوشمند روی خواهند آورد. راهکارهایی که بر اساس سنسورها و داده های تولید شده توسط آنها بنا نهاده شده است.

در حقیقت، افزایش تقاضا در حوزه شهرهوشمند، باعث توسعه فناوریهای این حوزه نیز گردیده است. بر اساس گزارش Grand View Research، پیش بینی می شود بازار جهانی شهرهای هوشمند، با نرخ رشد سالانه 18.9 درصد به میزان 237.6 میلیارد دلار در سال 2025 برسد.  نیاز به ارائه راهکارهای هوشمند در مدیریت شهری با توجه به رشد روزافزون جمعیت شهرها و نیز ضرورت مدیریت هر بهتر منابع طبیعی محدود در اختیار و نیز لزوم توجه به پایداری محیط زیست در حال گسترش می باشد.

روند سریع شهرنشینی، زیرساخت های فرسوده و نیز ورود فناوریهای جدید به همراه افزایش کیفیت زندگی شهروندان از عوامل تاثیرگذار در جهت دهی و تسریع هوشمندسازی شهری می باشند.

بنابراین، چگونه یک شهر هوشمند مدیران شهری را در جهت دستیابی به اهداف خود در خصوص ایجاد یک شهر قابل زیست یاری می نماید؟ بطورکلی یک شهرهوشمند از موارد ذیل به عنوان ویژگی های اصلی خود بهره مند می گردد:

امنیت

فناوریهای مبتنی بر اینترنت اشیاء، از دگمه های اعلام خطر گرفته تا سیستم های اعلان عمومی، به منظور ارتقاء میزان امنیت و ایمنی شهروندان تعبیه گردیده اند. همچنین شهرها به صورت فزاینده ای از سیستم های  نظارت تصویری استفاده می کنند. امروزه این سیستم ها شامل قابلیت های پیشرفته پردازش محتوای تصویر می باشند که به شناخت و پاسخگویی به جرایم کمک شایانی نموده و هر گونه حرکت و یا آبجکت مشکوک را فورا” شناسایی نموده و کلیه ذینفعان را بصورت خودکار مطلع می سازند.

یکی دیگر از فناوریهای مربوط به سیستم نظارت تصویری که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، تکنولوژی تشخیص چهره می باشد. این تکنولوژی، در تشخیص و شناسایی سریع افراد مشکوک و یا افراد بر اساس لیست سیاه موجود، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیریت ترافیک

یکی از چالش های اساسی پیش روی مدیران شهری، معضل ترافیک می باشد. لذا از مهمترین راهکارهای کاهش این معضل، حرکت به سوی استفاده از سیستمهای هوشمند حمل و نقل (ITS) می باشد. سنسورهایی مانند لوپ های القایی، رادارها و سیستم های نظارت تصویری می توانند با چراغ های راهنمایی و رانندگی به منظور مدیریت بهتر جریان ترافیک به صورت یکپارچه مورد استفاده قرار گیرند. سیستمهای پیشرفته مدیریت ترافیک، امکان تشخیص میزان حجم ترافیک را فراهم نموده و به کاربر امکان اتخاذ تصمیم سریع و مناسب را می دهد. پارکینگ های هوشمند نیز وظیفه اطلاع رسانی وضعیت پارکینگ های در دسترس و کاهش قابل توجه اتلاف زمان و نیز ترافیک ناشی از سرگردانی رانندگان را بر عهده دارند.

مدیریت آب و پسماند

محیط زندکی و پایداری آن، نیز از مهمترین مواردی است که باید در شهرهای هوشمند مورد توجه قرار گیرند. کاهش میزان آلودگی و نیز بهینه سازی مصزف منابع از مهمترین دغدغه های مدیران شهری می باشد. در این راستا، نحوه مدیریت مصرف آب و مدیریت پسماند، بسیار حیاتی می باشد. بسیاری از مشکلات مربوط به مدیریت مصرف آب و نیز پسماند در محیط های شهری، ناشی از تلفات آب ناشی از نشت و یا انسداد مسیرهای لوله کشی، مصرف بیش از اندازه مورد نیاز، کیفیت پایین و نا مناسب آب، میزان انرژی مصرفی بسیار بالا در انتقال آب و زباله به مقاصد مورد نظر و بسیاری موارد دیگر می باشد.

یکی از راهکارهایی که در یک سیستم مدیریت آب می توان در نظر گرفت، شبکه هوشمند آب (SWG) می باشد که تضمین کننده امنیت در انتقال آب و نیز امنیت مصرف می باشد. راهکار دیگر بکارگیری کنتور هوشمند می باشد. این کنتور بر خلاف کنتورهای دستی توانایی اندازه گیری میزان پایین جریان آب در لوله ها و اندازه گیری جریان آب برگشتی که نقشی موثر در نظارت بر نحوه عملکرد سیستم دارد را دارا می باشد. سرانجام، پمپ ها و شیرهای هوشمند که می توانند شرایط محیطی و سیگنالهای دریافتی از سنسورها را ارزیابی نموده و میزان فعالیت خود را بر این اساس تنظیم نمایند.

پمپ های سرعت متغیر که می توانند بر اساس داده های دریافتی از سنسورها و نیز بر اساس شرایط محیطی سرعت خود را به صورت لحظه ای کم و یا زیاد نمایند.

موارد ذکر شده از مهمترین و اساسی ترین ویژگیهای مورد نیاز در دستیابی به شهر هوشمند بوده و ضروری است تحقق و بهینه سازی آن به عنوان اهداف اولیه ایجاد یک شهر هوشمند مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.