آیا H.265 استاندارد جدید در صنعت نظارت تصویری خواهد بود؟

H.265 چیست؟

H.265 و یا HEVC جدیدترین اصطلاح در موضوع فشرده سازی تصاویر ویدیویی می باشد. این استاندارد در اصل برای صنعت پخش تصاویر در رسانه های تصویری، جهت رفع نیازهای فشرده سازی در فرمت های تصویربرداری با وضوح بسیار از قبیل 4K طراحی شده بود. بدیهیست عدم امکان انجام فشرده سازی با نرخ بالا در فرمت H.264 باعث ظهور این استاندارد جدید شده است.

در این فرمت، کاربر کیفیت تصویر مشابه H.264 ولی با کدک کارآتر را دریافت می نماید. این بدان معناست که سیستم با داده های کمتری جهت مدیریت سرکار خواهد داشت و این میزان به نیمی از نرخ Bitrate در استاندارد H.264 خواهد رسید. لذا هزینه های سربار از طریق کاهش پهنای باند مصرفی و نیز فضای مورد نیاز جهت ذخیره سازی تصاویر، به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت و این امر دست مدیران مجموعه های مختلف را در استفاده از دوربینهایی با کیفیت بسیار بالاتر باز خواهد گذاشت.

باید به این نکته نیز توجه داشت که عملیات دکدینگ H.265 به هنگام مشاهده تصاویر زنده، بار محاسباتی بیشتری را به سیستم تحمیل خواهد کرد، لذا نرم افزارهای مدیریت تصاویر(VMS) با به کارگیری کامل GPU سیستم می توانند قدرت دکدینک را در اینگونه مواقع افزایش دهند.

به بیانی ساده تر، به هنگام انجام عملیات ذخیره سازی تصاویر، یک ذخیره ساز فایلی با اندازه کمتر را جهت ذخیره سازی مشاهده می نماید و تا زمانی که نیاز به پخش تصاویر نباشد، ضرورتی به انجام عملیات دکدینگ نیز نمی باشد.

H.265 به چه میزان رایج است؟

از زمان انتشار این استاندارد در سال 2013، H.265 به یکی از استانداردهای فشرده سازی در صنعت نظارت تصویری بدل گشته است. استفاده از این استاندارد در سیستمهایی که در مراکز پلیس، مدارس و ساختمانهای دولتی نصب گردیده اند در حال گسترش می باشد. به نظر می رسد با افزایش استفاده از دوربینهایی با کیفیت بالا مانند دوربینهای 4K، استفاده از استاندارد H.265 نیز در بسیاری از مجموعه ها افزایش یابد.

مزایای استاندارد H.265 چیست؟

ارتقاء سیستم و استفاده از استاندارد H.265 در شرایط زیر توصیه می گردد:

در صورت نیاز به کاهش میزان پهنای باند و افزایش میزان ذخیره سازی. دوربینهای دارای تکنولوژی فشرده سازی H.265، با ارائه رزولوشن مشابه با دوربینهای دارای سایر تکنولوژیهای فشرده سازی مانند MJPEG و H.264 میزان Bitrate مصرفی پایین تری خواهند داشت. در واقع H.265 میزان پهنای باند مصرفی و فضای ذخیره سازی مورد نیاز را تا 50 درصد کاهش خواهد داد.

در صورت نیاز به افزایش کیفیت تصاویر زنده و نیز دسترسی راه دور. در صورت مواجهه با تاخیر در مشاهده تصاویر زنده دوربینهای نظارتی و یا مشاهده تصاویر با کیفیتی پایینتر از کیفیت مورد انتظار، میتوان از استاندارد H.265 جهت مشاهده تصاویر با کیفیت مناسب و میزان تاخیر پایینتر استفاده نمود.

دوربینهای H.264 حداکثر اندازه سایز بلوک 16×16 را در نظر می گیرند. با استفاده از تکنولوژی H.265، دوربینهای امکان فشرده سازی را در بلوک های از 4×4 تا 64×64 خواهند داشت. بنابراین داده های تصویری دارای کیفیت بالاتر و به صورت دقیقتری به سیستم ذخیره سازی مرکزی و یا هر سیستم راه دور دیگر انتقال می یابند.

نیاز به ذخیره سازی طولانی مدت تر بدون نیاز به پاک کردن و یا جایگزینی تصاویر قدیمی. حداکثر فضای مصرفی جهت ذخیره سازی تصاویر معادل نصف فضای اشغال شده توسط سایر فرمت های فشرده سازی خواهد بود. این بدین معنی که با استفاده از این فرمت شما فضای ذخیره سازی خود را تا دو برابر افزایش داده اید.

لزوم پشتیبانی از H.265 در دوربینهای جدید مجموعه

اگر در مجموعه خود نیاز به نصب سیستم نظارت تصویری جدید دارید، هزینه نصب دوربینهای دارای تکنولوژی H.265 ممکن است بالا به نظر بیاید. اما این هزینه به مرور زمان و با توجه به صرفه جویی های آینده (ایجاد یک ساختار بروز با زیرساخت های جدید سیستم نظارت تصویری و مدیریت پهنای باند و فضای ذخیره سازی) مقرون به صرفه خواهد بود. همچنین در بروزرسانی سیستمهای نظارت تصویری موجود می توان از دوربینهایی با قابلیت پشتیبانی کدک های مختلف شامل H.264،  H.265 و MJPEG استفاده نمود.

مدیریت هزینه ها با بروزرسانی سیستم به تکنولوژی H.265

در صورت نیاز مجموعه به بروزرسانی سیستم نظارت تصویری به دوربینهایی با کیفیت و Frame Rate بالاتر استفاده از دوربینهایی با قابلیت پشتیبانی از H.265 توصیه می گردد. H.265 قابلیت کاهش هزینه های استریمینگ و ذخیره سازی 4K و یا هر فرمت ویدیویی با کیفیت بالا را داراست.

اگرچه H.265 در سال 2013 منتشر گردیده است، ولی محبوبیت این تکنولوژی در حال حاضر رو به افزایش است. به این نکته توجه داشته باید که با بکارگیری H.265 به میزان 64% کاهش میزان Bitrate در رزولوشن 4K و 52% کاهش میزان Bitrate در رزولوشن 480p خواهید داشت.

H.265 درهای جدیدی را به بازار دوربینهای نظارت تصویری با ایجاد امکان ارسال میزان بیشتری داده های تصویری با استفاده از زیرساخت های مشابه باز نموده است. با H.265 مجموعه های مختلف امکان جایگزینی دوربینهای خود را بدون نیاز به تغییر زیر ساخت های موجود خواهند داشت.