آینده سیستمهای مدیریت تصاویر

     پیش بینی آینده و روند سیستم های مدیریت تصاویر کار چندان ساده ای نیست. افزایش پهنای باند شبکه و رشد تدریجی تکنولوژیهای ابری نشان دهنده این امر است که در آینده شاهد بکارگیری میزان بیشتری از سیستمهای راه دور با استفاده از ساختارهای ابری و همچنین سیستمهای مجازی خواهیم بود.
همچنین فرایندهای تکاملی در حوزه تجزیه و تحلیل تصاویر مانند شناسایی چهره، گزارش گیری های مختلف، یکپارچه سازی سیستمهای مختلف، ارتقاء رابط های کاربری و استرتژیهای مدیریت، بر ماهیت و ساختار نرم افزارهای مدیریت تصاویر (VMS) و نیز روشهای استفاده از این فناوری تاثیر خواهند داشت.
موضوعی که کاملا” واضح به نظر می رسد این است که اگرچه نظارت امنیتی، وظیفه اصلی یک VMS می باشد، ولی امکان بکارگیری بسیاری از قابلیت های جانبی دیگر در این نرم افزار وجود دارد که باعث ایجاد ارزش افزوده چشمگیری در نرم افزارهای مدیریت تصاویر می گردد. این موضوع بر روند بازگشت سرمایه انجام شده نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.
به گفته Mat Harrison از شرکت Network Optix، آینده VMS بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق خواهد بود. تصاویر ویدیویی مبتنی بر IP با استفاده از Computer Vision آماده جایگزینی بسیاری از فناوری های نظارت تصویری موجود می باشد. با استفاده از رابطهای کاربری و ابزارهای توسعه مناسب و انعطاف پذیر، شاهد به کارگیری سایرتکنولوژیها و قابلیت ها در کنار سیستمهای مدیریت تصاویر خواهیم بود.
او می افزاید: “من فکر می کنم، احتمالا شاهد افزایش تعداد دوربین های چند سنسوره و نیز نوآوری در اندازه و نوع دوربینهای نظارت تصویری خواهیم بود ( دوربین های Body worn و نیز دوربینهای قابل نصب بر روی پهباد). VMS در حال تبدیل شدن به یک سامانه بسیار مهم در سایرحوزه های تجاری در کنار حوزه های امنیتی می باشد و این روند برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت.”
به نظر Andrew Cho از EOS استرالیا، آینده VMS ، یک پلتفرم سازمانی ویدیو محور با قابلیت مقیاس پذیری و سازگاری بالا خواهد بود.
Cho می افزاید: ” VMS یکی از سریعترین پذیرندگان آخرین فناوریهای تصویری مانند تجزیه و تحلیل محتوای ویدیو و نیز جمع آوری و استفاده از داده های تصویری می باشد. توسعه پذیری سیستم نیز از مهمترین مواردی است که لازمه آن باز و مستقل بودن سامانه VMS می باشد”.
Orlando Chiang از Hills اینگونه نظر خود را بیان می دارد: ” با پیشرفتهای صورت گرفته در فناوری های امروزی، شاهد استفاده از دوربین های Body worn بسیار بیشتر و ارتباط فزاینده آنها با VMS ها خواهیم بود”. او می افزاید: ” استفاده از قابلیت on edge پردازش تصویر و ارسال متا دیتا به سرور مرکزی نیز روند رو به افزایشی خواهد داشت. VMS ها در آینده تنها یک ابزار امنیتی نخواهند بود، بلکه به یک ضرورت عملیاتی و تجاری بدل خواهد گشت. من همچنین تصور می کنم پلتفرمهای دسترسی کاربران شروع به انتقال داده های واقعیت افزوده نموده و کاربران هر لحظه داده های تصویری و هشدارها را بطور زنده از تیمهای گشتزنی و سایر بخشهای سازمان دریافت می نمایند”.
Brett Hansen از مایلستون، باز بودن سامانه ها را جزیی جدایی ناپذیر از VMS های آینده می داند. او می افزاید: ” هر چه بیشتر به سمت کاربردهایی فراتر از کاربردهای امنیتی برویم و تمرکز خود را بر نیازهای سازمانی بگزاریم، باز بودن پلتفرم VMS جهت سازگاری با سنسورهای IoT نیز افزایش خواهد یافت. همچنین یک VMS باید پاسخگوی نیازهای خاص یک سازمان در خصوص تجزیه و تحلیل تصاویر انجام شده توسط دوربینها نیز باشد”.

Vlado Damjanovski از Vidi Labs پیچیدگیهای موجود در VMS ها را بسیار تاثیرگذار می داند.
وی می گوید:” نخستین و مهمترین موضوع، تعداد بالای اقدامات احتیاطی امنیتی و پیچیده ایست که کاربر را درگیر می کند. این مهم، کار با نرم افزار را برای کاربر بسیار پیچیده و دشوار می نماید. دومین موضوع، رفتار انحصارطلبانه برخی تولیدکنندگان و دریافت هزینه بابت هر خواسته مشتری می باشد. هزینه هایی از قبیل هزینه های سالیانه، هزینه های مخفی اضافی و هزینه های بالای دوره های آموزشی. من فکر می کنم در آینده تولیدکنندگان می توانند در برنامه های توسعه خود علاوه بر ویندوز سیستم عامل لینوکس را نیز مد نظر قرار داده و از قابلیت های امنیتی آن در نرم افزار خود بهره برداری نمایند. همچنین حذف هزینه های اضافی موجود در ارائه نرم افزار نیز می تواند یکی از موارد مد نظر تولیدکنندگان باشد”.