نقش حیاتی نظارت در امنیت خرده‌فروشی

در صنعت خرده‌فروشی، توسعه ویژگی‌­ها و امکانات جدید منجر به گسترش میزان استفاده از سیستم­های نظارت تصویری و نهایتاً کمک به کاهش میزان جرم و جنایت شده است.

چندی پیش یک دزد وارد یکی از رستوران­های Fabricio Pareja شد، ولی مدت زمان طولانی در محل رستوران نماند. او تنها چند دستگاه آیپد را از کنار صندوق برداشت. اما دلیل خروج شتاب‌زده این دزد چه بوده است؟

Pareja مالک چندین رستوران در فلوریدای جنوبی، می­گوید: ” او دوربین­ها را دیده و به سرعت فرار کرده است. آن­ها دوربین­های بزرگی نیستند، اما شما می­توانید آن­ها را ببینید. و طبق گفته پلیس این آن چیزی است که ما را از سرقت بزرگ­تر مصون داشته است.”

در مراکز خرده‌فروشی، صرف وجود تجهیزات نظارت تصویری می­تواند بازدارنده باشد. دزدها دوست ندارند در دام دوربین­ها بیفتند. تصاویر ویدیویی در زمینه های قانونی و کشف جرایم نیز کاربردهای فراوانی دارند و تصاویر آن‌ها می­‌تواند در مراجع قانونی به عنوان مدرکی مستدل مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناسان امنیت خرده فروشی به‌ طور روزافزونی، به دنبال یافتن راهکارهای جدیدی جهت افزایش ارزش تصاویر ویدیویی در راستای جلوگیری از سرقت‌های این‌­ چنینی می­‌باشند. استفاده از تجزیه و تحلیل تصاویر و سایر ابزارهای در حال حاضر نمونه‌هایی از این دست می‌باشند. لذا متخصصان حوزه امنیت می‌توانند میزان سرمایه‌گذاری به‌ هنگام استفاده از سیستم‌­های نظارت تصویری در مراکز خرده فروشی را افزایش دهند.

ارزش کسب و کار

تجزیه و تحلیل تصویر در برگیرنده طیف وسیعی از ابزارهای نرم‌افزاری تفسیری است که درکی مشابه درک انسان را در زمینه تصاویر ویدیویی پدید می‌آورد. Jeff Levitt رئیس انجمن خرده‌فروشی ASIS می‌­گوید: ” اگر تصاویر ویدیویی بتواند به اپراتورهای مراکز فروش در درک رفتارهای مشتریان کمک کند، این موضوع می­‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشد.”

به‌ عنوان مثال او به “مدت زمان انتظار” اشاره می‌­کند” چه مدتی یک مشتری در جلوی نمایشگر معطل و منتظر می‌‌‌ماند؟” ” اگر تحلیل تصاویر امکان شناسایی مشتریان را در اختیار بگذارد، بخش بازاریابی می‌­تواند از این اطلاعات به منظور تحلیل میزان استفاده از این فضا استفاده نماید. تحلیل ویدیویی می‌تواند امکان استفاده از سایر فضاهای فروشگاه را در اختیار قرار دهد.”

تحلیل تصاویر همچنین می‌­تواند به مدیریت و سطح‌بندی کارکنان نیز کمک کند. با استفاده از داده‌های تصویری اماکن به کارگیری کارمندان مناسب در جایگاه مناسب فراهم می­‌گردد. Levitt می­‌گوید: ” شما می‌خواهید هر مشتری که از در وارد می شود به هر حال خریدی را انجام دهد و تصاویر ویدیویی می توانند این مهم را برآورده سازند. اگر یک مشتری وارد فروشگاه شود و فروشگاه را بدون هیچگونه خریدی ترک نماید، این امکان وجود دارد که صفی طولانی در ورودی فروشگاه تشکیل شده باشد که مشتری رغبتی به منتظر ماندن در آن صف نداشته و این رویداد از طریق تصاویر ویدیویی قابل مشاهده می‌باشد.”

در گذشته به سیستم­‌های نظارت تصویری و اجزا آن به چشم مراکز هزینه نگریسته می­‌شد و بر اساس این دیدگاه این سیستم‌­ها دردی بودند که می‌بایست توسط صاحبان کسب و کار تحمل می‌­‌شدند. اگر آن‌­ها می­‌توانستد ارزش اقتصادی تصاویر در سازمان خود را دریابند، قطعا میزان ادراک آن­‌ها از ارزش این سیستم­‌ها در پیشگیری  از دست دادن اموال سازمان به طرز چشم‌گیری افزایش می‌­یافت.

Larry Hartman مدیر مدیریت ریسک صنایع Goodwill در فلوریدا می‌­گوید: ” ویدیو دیگر تنها یک ابزار جهت شناسایی سارقین نیست، می­‌توان از آن به‌ عنوان ابزاری ارزشمند جهت ارتقا فروش استفاده نمود. مدیریت می­‌تواند از آن به منظور بازاریابی استفاده نماید: چه تعدادی از مشتریان فروشگاه را با دست خالی بدون  اینکه خریدی انجام داده باشند ترک کرده‌­اند؟ همچنین امکان اندازه گیری میزان بهره‌وری پرسنل نیز وجود دارد. آیا کارمندان تنها در محیط ایستاده‌اند و یا در حال کمک رسانی و راهنمایی مشتریان می‌باشند؟ تمام این داده‌ها ارزش افزوده برای سازمان به همراه دارند. “

Rent-A-Center

James P. Carr در Rent-A-Center به دنبال افزایش میزان استفاده از محتوای ویدیویی می‌باشد. به‌ عنوان مدیر ارشد حفاظت از دارایی جهانی، او افزایش میزان استفاده از سیستم­‌های ویدیویی را نه تنها به‌ عنوان یک عامل بازدارنده از سرقت بلکه به‌ عنوان یک دارایی عملیاتی می‌بیند.

او از تجزیه و تحلیل ویدیویی جهت شمارش مشتریان به‌ منظور کمک به بخش بازاریابی برای تشخیص زمان‌­های اوج خرید و نیز بخش مدیریت منابع انسانی به‌ منظور شناسایی بهترین کارکنان بهره می‌برد. به تازگی شرکت طرح آزمایش راه‌اندازی کرده است که در آن دوربین‌­های مداربسته جهت اسکن قفسه­‌های فروشگاه برای شناسایی کالاهای به اتمام رسیده (جهت جایگزینی با کالاهای جدید) به کارگیری شده‌اند. سپس سیستم تحلیل ویدیویی با پایگاه داده موجودی فروشگاه ارتباط برقرار کرده تا اعلام نماید که آیتم‌­های تمام شده در قفسه‌ها در دسترس قرار گیرند.

فروشگاه­‌ها بر اساس آمادگی عملیاتی خود امتیازبندی می­‌شوند و آن­‌هایی که موجودی در دسترس خود را جهت نمایش ارائه ندهند امتیازات را از دست خواهند داد. Carr می­‌گوید: ” تنها با به‌کارگیری سیستمی نظیر آنچه شرح داده شد طی یک دوره 90 روزه شاهد افزایش دورقمی در میزان فروش خود بوده ایم.”

با توجه به پشتیبانی ارائه شده از شریک فناوری خود یعنی شرکت March Networks این شرکت تاکنون این سیستم را در 350 نقطه مختلف عملیاتی نموده است.

Carr به آزمایشات خود در این زمینه ادامه می­‌دهد. آخرین تلاش او استفاده از دوربین­‌های امنیتی جهت مشاهده فروشگاه­‌ها تنها پیش از بازگشایی آن‌­ها در شلوغ‌­ترین روزهای هفته یعنی جمعه‌ها و شنبه‌ها می‌­باشد. سیستم به‌ طور خودکار تنظیمات را انجام و تصاویر را از طریق ایمیل به مدیر مربوطه ارسال می‌نماید، همین‌­طور به مدیر ارشد شرکت میزان آماده‌‌سازی فروشگاه را نشان می‌­دهد. Carr می‌­گوید: “ما در حال ایجاد یک محیط مناسب آماده فروش هستیم. این سیستم به مدیریت شرایط و میزان آمادگی فروشگاه جهت آغاز کسب و کار را نشان می‌­دهد.”

قابلیت­‌های جدید

با توجه به پیشرفت­‌های تکنولوژی، ابزارهای مورد استفاده در صنعت نظارت تصویری نیز در حال توسعه می­‌باشند. Bob Moraca می‌­گوید: ” همه چیز بسیار قدرتمند است.” اشاره او به تعدادی از قابلیت­‌های قدرتمندی است که ارزش یک سیستم نظارت تصویری را افزایش می­‌دهد.

تغییر دوربین­‌ها از Pan-Tilt-Zoom به دوربین­‌هایی با میزان میدان دید وسیع­‌تر تنها شروع کار است. تصاویر ذخیره شده دارای کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به گذشته هستند و وضوح تصاویر بسیار بالاتر است. این موضوع به متخصصان حوزه امنیت کمک می‌­کند تا به مشخصات دقیق‌تری از فعالیت­‌های خاص (به‌ عنوان مثال انداختن جنسی به داخل جیب) و نیز شناسایی هرچه سریع‌تر مجرمین دست پیدا کنند. افزایش وضوح تصویر باعث کاهش تقلب خواهد شد.

Moraca به کاربرد تحلیل ویدیویی به‌عنوان عامل بازدارنده قدرتمند در پیشگیری از سرقت اشاره دارد. با توانمندسازی این سیستم‌­ها در شناسایی الگوهای رفتار طبیعی، امکان استفاده از ویدیو به‌ منظور راهی جهت شناسایی رفتارهای مشکوک و غیرطبیعی افراد فراهم خواهد شد.

 به‌ عنوان مثال، انبار شما با موجودی به ارزش صدها هزار دلار با دو درب ورود و خروج کنترل می­‌شود. شما سیستم تحلیل ویدیویی را تنظیم می­‌کنید، لذا خروج هر فرد از درب ورود به‌عنوان یک رفتار غیر طبیعی شناسایی شده و سیستم آلارم هشدار تولید می­‌نماید و یا شما می­‌توانید سیستم را به نحوی تنظیم نمایید که هیچ کس حق تردد از درب­‌ها را از نیمه شب تا ساعت 5 صبح نداشته باشد. تردد افراد در این ساعت‌­‌‌ها به‌ عنوان رفتار غیر نرمال توسط سیستم شناسایی خواهد شد.

 با نگاهی به آینده، می­‌توان از یکپارچه‌سازی داده­‌ها به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌هایی که رویکرد متخصصان امنیت به آن سمت به ­‌منظور حداکثر بهره‌برداری از تصاویر ویدیویی است اشاره نمود.

James Eddy مدیر فناوری اطلاعات در رستوران‌­های Womack سیستم‌­های نظارت تصویری را با پایانه­‌های فروش فروشگاهی به­‌ عنوان راهی در راستای حفظ صداقت کارکنان خود یکپارچه کرده است. او می­‌گوید ” ممکن است شما بخواهید معامله ای با تراکنش مشکوک در هزینه‌­های مواد غدایی را بررسی نمایید. در گذشته می­‌بایست پایگاه داده سیستم POS و نظارت تصویری به‌صورت جداگانه بررسی شود، این در حالیست که در حال حاضر امکان بررسی هر رویداد در دو سیستم به صورت یکپارچه وجود دارد. امروزه کلیه اطلاعات سیستم‌­های POS در داخل تصاویر ویدیویی وجود دارد بنابراین من می­‌توانم به POS مراجعه کرده، تمامی تراکنش­‌های یک تاریخ مشخص را بررسی و سریعا کلیه تصاویر مرتبط را مشاهده کنم. در عرض چند دقیقه مجاز بودن و یا غیر مجاز بودن تراکنش قابل تشخیص است. به‌‌‌‌ دلیل یکپارچه و همگام بودن سیستم‌­ها، این اطمینان 100 درصدی وجود دارد که هر تراکنش دقیقا در زمان تصویر ضبط شده مربوط به آن رخ داده است. “

با توجه به اهمیت فزاینده تجزیه و تحلیل ویدیویی، بسیاری از کارشناسان از پیشگامان امنیت خرده فروشی درخواست کرده‌­اند تا افق­‌های خود را به هنگام جذب پرسنل پشتیبانی این سیستم‌­ها گسترش دهند.

افراد معمولی از گروه‌­های اجرایی قانون، افرادی مناسب جهت بازداشت افراد و نوشتن گزارش هستند اما این سیستم افرادی با مهارت­‌های بالاتر در حوزه­‌های تحلیلی نیازمند است. مناسب­‌ترین افراد برای این نوع مشاغل حساب‌رسان هستند، افرادی که به جزئیات بیشتر توجه می­‌کنند و اطمینان حاصل می­‌کنند که افراد از ‌پروتکل­‌ها پیروی می‌­کنند.

منبع:

https://www.securitymagazine.com/articles/89821-surveillances-critical-role-in-retail-security