پلتفرم هوشمند، راهکارهای حفاظتی هوشمند

اینترنت اشیاء و ارتباط دائمی ما با آن، باعث افزایش اقبال به سوی خانه هوشمند و شهر هوشمند شده است. همچنین این توانمندی را به ما داده است که میزان کنترل خود بر جنبه های مختلف زندگی را افزایش دهیم. در بخش نظارت و مانیتورینگ، راه حلهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند پردازش هوشمند تصویر در حال قرارگیری در مسیر اصلی خود با رسیدن به سطحی که قابل استفاده و مقرون به صرفه باشند هستند.

تولیدکنندگان محصول و توسعه دهندگان نرم افزار، به نیازهای موجود با راهکارهایی که پاسخگوی فضای رقابت و همراه با خلاقیت باشد پاسخ داده اند.

برای کاربران، هر چه قدرت انتخاب بیشتر باشد شرایط مناسب تر می باشد. پردازش تصویر نه تنها ارائه دهنده شناسایی هدفمند می باشد بلکه امکان پیشبینی وقایع را بر اساس شناسایی الگوریتمهای رفتاری فراهم می سازد.

با خودکار کردن فرایند جستجوی وقایع و موضوعات، کاهش تعداد نمایشگرهای تصویرفعال در اتاق مانیتورینگ، مدیریت فالس آلارمها و بهینه سازی منابع اپراتورها می توان صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها انجام داد. فن آوریهای جدید با افزایش سرعت نوآوری، می توانند تاثیرات شگرف و بنیادی  بر زندگی ما داشته باشند.

اتاق های مانیتورینگ چند منظوره

بیشتر اتاقهای کنترل به هر حال، تک منظوره نبوده و تنها یک عملیات منحصر به فرد را انجام نمی دهند. حتی اگر تنها وظیفه آنها کنترل دوربینهای نظارتی باشد، به طور معمول نیاز به کنترل سیگنالها و تصاویر محصولات متنوع تولیدکنندگان مختلف وجود خواهد داشت. بسیاری از این محصولات با نرم افزارهای مدیریت رایگان تهیه شده اند و تنها قابلیت پشتیبانی از محصولات تولید کننده خاص را دارا می باشند. تنها در صورت عدم وجود وظایف مختلف، محصولات متنوع و نیز نداشتن پیچیدگی در فعالیت ها و پروژه ها، استفاده از اینگونه نرم افزارها راهکاری معقول به نظر می رسد.

با این حال، عملکرد اتاق کنترل هنگامی که اپراتور ناچار به استفاده از برنامه های مختلف با سیستم عاملها، سخت افزارهای متفاوت که هر یک فرآیندهای مدیریتی خاص خود را دارا هستند باشد، دچار نقصان خواهد شد. همچنین مشکل اجرا و نگهداری همزمان چندین برنامه نیز به جای خود باقی خواهد بود. هنگامیکه سرعت پاسخگویی به یک هشدار تحت تاثیر اجرای چندین برنامه و سخت افزار قرار گیرد، مزایای استفاده از برنامه های تولیدکنندگان مختلف شروع به کاهش می نماید. این دقیقا” همان زمانی است که باید در مورد استفاده از یک پلتفرم یکپارچه فکر نمود.

پلتفرم مانیتورینگ

جمع آوری اطلاعات درست به منظور ارائه پاسخ مناسب، پروسه ایست که پردازش تصویر به خوبی آن را انجام می دهد. اما وقتی که این تکنولوژی قسمتی از یک سیستم حفاظتی یکپارچه است، اینکه از این داده های بدست آمده چه استفاده ای می کنید نیز بسیار مهم است.

در حالیکه پردازش تصویر اعم از اینکه بطور لبه و یا بصورت سروری باشد، داده های یک رویداد را از یک منبع ریموت تهیه می کند، بطور معمول ارتباطی با سایر دستگاههای شناسایی اجسام، بدون استفاده از Third-partyبرقرار نمیکند.

برخی از سیستمهای دوربین مداربسته و نیز پردازش تصویرجهت کاربردهای خاص مناسب ترند. لذا انتخاب مجموعه ای از راهکارها بسیار مناسبتر از انتخاب یک راهکار همه جانبه می باشد. در این مثال، موثرترین روش جهت اجرای استاندارد پاسخگویی به تسک ها و نیز اعمال اولویت ها، مدیریت کلیه سیستمها و اجزا به صورت یکپارچه می باشد. اگر این پلتفرم بطور پیوسته درحال توسعه و بهینه سازی باشد، این امکان را به کاربر میدهد تا با حفظ تکنولوژیهای موجود، خود را به آرامی با فناوریهای جدید نیز سازگار نماید.

پلتفرم مانیتورینگ، از لحاظ عملکردی جایگزین سیستمها و و پردازش تصویر نخواهد شد، بلکه به منظور ارائه اطلاعات مفیدتر، برخی فیلترها، پردازش بیشتر و یکپارچه سازی سطح بالا را به سیستم اضافه می نماید. این پلتفرم باید توانمندی دریافت و ارتباط با داده ها، تصاویر و صدا را از تمامی اجزا و سیستمهای در حال مانیتور دارا بوده و نیز امکان نمایش این داده ها را بر روی یک رابط کاربری واحد فراهم آورد. به عنوان مثال، دسترسی به یک زون که توسط سیستم اعلام تردد، آلارمی را گزارش نموده به همراه تصویر مربوط به این زون به صورت خودکار بر اساس تنظیمات سیستم، برای اپراتور امکانپذیر خواهد بود.

انجام کار

سیستمهای پیچیده نیازمند سطح مشخصی از مهارت و تجربه در راه اندازی می باشند. اتاق های مانیتورینگ به این مهم به خوبی واقفند که کیفیت نوع سیستم انتخابی و پروسه نصب تا چه حد می تواند متفاوت باشد. در اتاقهای مانیتورینگی که اپراتورها وظایف مختلفی را عهده دار هستند – مدیریت آلارمها، ردیابی اموال و داراییها و وظایف نظارتی – داشتن تعریف ساده و کارا از مدیریت سایتها و پروژه بسیار حیاتی می باشد. همچنین، علاوه بر این موضوع، داشتن یک پایگاه داده یکپارچه جهت ارائه گزارش، کاهش نیازمندیهایی از قبیل آموزش، فضا و توان برق مصرفی و همچنین پشتیبانی سخت افزاری و فنی کامل، بسیار حیاتی است.

سازمانها و بسیاری از مراکز مهم، نیازمند راه اندازی یک پلتفرم یکپارچه به منظور بهره برداری بهتر از سیستمهای موجود و نیز ارتباط موثرتر با سیستمهای جدید خود می باشند. فناوریهای جدید همچنان در حال توسعه و بهینه سازی صنعت سیستمهای حفاظتی و امنیتی می باشند. فناوری پردازش تصویر باعث عدم بکارگیری روشهای سنتی شناسایی شده است. کاربران سیستمهای حفاظتی نیز به این باور رسیده اند که به منظور بهره گیری کامل از مزایای تکنولوژیهای جدید، موثرترین رویکرد مدیریت کلیه اجزا و زیر سیستمها توسط یک پلتفرم یکپارچه و دارای مشخصات به روز و مناسب می باشد.