مزایای استفاده از پلتفرم های هوشمند پردازش تصویر

رویکرد هوشمندانه در طراحی سیستمهای نظارت تصویری، اغلب به کاربر نهایی امکان دستیابی به راهکار بهتر و نیز بهره مندی از قابلیت های بالاتر در استفاده از این سیستمها را می دهد. با بکارگیری فن آوریهای هوشمند، نتایج جامع تری را در حوزه امنیت، ایمنی و همچنین مدیریت آنها شاهد خواهیم بود.

در این نوشته به این مهم خواهیم پرداخت که چگونه  به کارگیری پلتفرم های هوشمند پردازش محتوای تصویر و  نیز مانیتورینگ سلامت سیستم  امکان بهره گیری بهینه  از سیستمهای نظارت  تصویری را در اختیار کاربران قرار می دهد.

سیستمهای نظارت تصویری مدرن، مقدار زیادی از داده های با ارزش را جمع آوری می نمایند، اما در اغلب موارد این داده ها تنها در صورت بروز رویدادی خاص توسط کاربر پردازش خواهند شد، هر چند در این حالت نیز دسترسی به تصاویر مربوط به این رویداد نیز امری زمان بر و مشکل خواهد بود. در حالیکه داده های ذخیره سازی شده حاوی اطلاعات ارزشمند زیادی هستند، اما ماهیت زمانبر جستجوی داده های ویدئویی مربوط به صدها دوربین بدین معنا است که بندرت می توان از این داده های ارزشمند تولید شده استفاده بهینه نمود.

در صورت عدم حادث شدن اتفاقی، طبیعیست پس از طی یک دوره معین، بخشی از اطلاعات غیر ضروری معمولا” بدون انجام تحلیل خاصی به منظور افزایش دیدگاه امنیتی حوزه تحت پوشش، حذف گردند.

یک راه حل برای حل این موضوع وجود دارد و آن به کارگیری پلتفرم های هوشمند پردازش محتوای تصویر مانند NextWave می باشد. این پلتفرم به کاربران اجازه می دهد تا داده های مفید را بطور کامل از کلیه دوربین های نظارت تصویری تحت پوشش بدست آورده و اطلاعات عملی را که به آنها امکان دسترسی دقیق به تصاویر مربوط به رویدادی خاص را می دهد در اختیار قرار دهد. لذا کاربر امکان ارزیابی و کشف روند اتفاقات در حال وقوع، جستجو و نیز اعمال فیلتر بسیار دقیق در رویدادها و نیز تولید گزارشات پیشرفته به منظور تحلیل کلیه الگوهای حادث شده و ناهنجاریهای دیده شده در رفتارها و فعالیت ها را خواهد داشت.

به منظور درک بهتر امکانات سیستم، نگاهی به دو کاربرد عملیاتی این پلتفرم خواهیم داشت.

نظارت بهینه – سرعت دسترسی به داده های مفید

از بزرگترین معضلات جوامع امروزی اجرای قوانین و نیز نظارت بر نحوه اجرای آن در سطح شهر و یا سازمان می باشد. محدویت های بودجه ای تاثیر بسزایی بر تعداد نیروها جهت نظارت بر اجرای قوانین داشته است. به دلیل مشابه امکان بروز رسانی سیستمهای دارای تکنولوژی سنتی و به کارگیری تکنولوژیهای روز بسیار محدود خواهد بود. لذا در اینگونه موارد استفاده از یک پلتفرم هوشمند که ارائه دهنده بالاترین میزان کارایی در کنار هزینه مناسب باشد امری ضروری است.

نمونه ای از مزایای بکارگیری پلتفرم هوشمند NextWave، استفاده از ماژول های پیشرفته پردازشی این نرم افزار می باشد. با استفاده از این قابلیت، امکان شناسایی سریع کلیه فعالیت ها بر اساس فیلترهای اعمال شده در نرم افزار فراهم می باشد. شناسایی بر اساس وجود و یا عدم وجود شیئی خاص در صحنه، شناسایی بر اساس شکل، رنگ، جهت حرکت و نوع آبجکت های موجود در صحنه و یا شناسایی بر اساس وجود و یا عدم وجود کیف دستی به همراه شخص در حال تردد را می توان از جمله قابلیت های این سیستم برشمرد. این اطلاعات می تواند دربرگیرنده ساعت ها تصویر ویدیویی باشد که با استفاده مناسب از قابلیت های ویژه نرم افزار می توان در عرض چند ثانیه به سوژه مد نظر رجوع نمود.

به عنوان مثالی دیگر، می توان به نیاز بهره برداران به پردازش میزان تراکم افراد و یا وسایل نقلیه در محدوده تحت پوشش سیستم نظارت تصویری در یک بازه زمانی خاص اشاره نمود. این نیاز می تواند جنبه ترافیکی و با تجاری داشته باشد. در این نرم افزار به سادگی و در عرض تنها چند ثانیه می توان به داده های مورد نیاز از طریق فعال نمودن قابلیت Heat map دسترسی پیدا کرد.

سلامت اجزاء سیستم – مدیریت و پشتیبانی سریع

نظارت بر سلامت اجزاء یک سیستم مدیریت تصاویر به منظور اطمینان از عملکرد صحیح و کاهش ریسک از کار افتادن اجزاء، امری حیاتی می باشد. نرم افزار مدیریت تصاویر NextWave کلیه قابلیت های ضروری مانیتورینگ سلامت سیستم را به صورت یکپارچه و در داشبوردی واحد در اختیار کاربر سیستم قرار می دهد. از مهمترین مواردی که به منظور مانیتورینگ سلامت باید مورد توجه قرار گیرند می توان به منابع سرورها، دوربین ها، آرایه های ذخیره سازی، اجزاء شبکه و پایگاه های داده اشاره نمود.

نرم افزار مدیریت یکپارچه تصویر NextWave  با توجه به اینکه در ساختار خود به صورت یکپارچه قابلیت های پردازش هوشمند محتوای تصویر، کلاسه بندی و تشخیص آبجکت و نیز مانیتورینگ سلامت سیستمها را پیاده سازی نموده است، می تواند انتخابی کارآ در مجموعه های مختلف به منظور انجام سریع و بهینه عملیات نظارت و پشتیبانی سیستم ها باشد.