فناوری شهر هوشمند سالانه 125 ساعت را به شهروندان بازمی‌گرداند

شهر پکن رکورددار بدترین ترافیک در دنیا می باشد. در ماه اگوست سال 2010، اتومبیل ها در ترافیکی به طول 62 مایل از بزرگراه، به مدت 12 روز محبوس شده بودند. این مثال، همراه با پیش بینی سازمان ملل مبنی بر اینکه تا سال 2030، دو سوم جمعیت جهان در شهرهای  پرجمعیت ساکن می شوند، ضرورت یافتن راهکاری برای کاهش فشار و تأثیرات مخرب افزایش جمعیت را دو چندان می نماید.

مفهوم “شهرهای هوشمند” که از تکنولوژی های اینترنت اشیا  مانند سنسورها شهری، مترینگ و چراغ برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود زیرساخت های عمومی و خدمات استفاده می کند، تعهداتی را نسبت به ایجاد تغییرات اساسی در شیوه زندگی ، کار و سایر فعالیت‌های شهروندان ایجاد می‌نماید. اما آیا راهی برای اندازه‌گیری ملموس و قابل درک این مزایا وجود دارد؟

بله، وجود دارد. مطالعات انجام شده توسط اینتل بر اساس تحقیق Juniper Research برآورد می کند که شهرهای هوشمند توانایی بازگرداندن میزان قابل توجه «125 ساعت»  برای هر شهروند را در هر سال دارند. علاوه بر این، این مطالعه رتبه 20 شهر هوشمند در سراسر جهان در چهار حوزه کلیدی: موبیلیتی، مراقبت‌های بهداشتی، امنیت عمومی و بهره‌وری را نشان می‌دهد و مشخص می‌نماید که چگونه این شهرها نتایج مثبتی را به منظور افزایش میزان صرفه‌جویی در وقت و بهره‌وری، افزایش سلامت و کیفیت کلی زندگی و یک محیط امن‌تر به دست آورده‌اند.

ویندزور هولدن، رئیس پیش‌بینی و مشاوره در تحقیقات Juniper Research، می‌گوید: “تحلیلگران تمایل دارند بر اصول فنی ایجاد یک دنیای داده‌محور تمرکز کنند. ما نمی‌توانیم اهمیتی که مزیت‌های انسان‌های واقعی در شهرهای هوشمند دارند را نادیده بگیریم. جوامع متصل، خدمات و فرآیندهای شهری تأثیر مهمی بر کیفیت زندگی شهروندان دارند. “

شهرهای هوشمند در سراسر جهان

این مطالعه نشان داد که شیکاگو، لندن، نیویورک، سانفرانسیسکو و سنگاپور، شهرهای پیشرو در جهان هستند که فناوری‌های اینترنت اشیا و خدمات مرتبط را یکپارچه می‌کنند. این شهرها به دلیل تلاش‌های منسجم خود برای اتصال شهرداری‌ها، کسب و کارهای شهری و شهروندان شان جهت پاسخگویی به تقاضای رو به رشد بهبود “شرایط زندگی” به ویژه در خصوص موبیلیتی (سان فرانسیسکو و سنگاپور)، امنیت عمومی (شیکاگو، نیویورک و سنگاپور)، مراقبت‌های بهداشتی (لندن و سنگاپور) و بهره‌وری (شیکاگو، لندن و سنگاپور) در کنار حرکتشان به سمت هوشمند‌سازی و نیز یکپارچگی محیطی، برجسته هستند.

سمیر شارما، مدیر کل جهانی راه‌حل‌های هوشمند اینترنت اشیا در اینتل می‌گوید: “شهرها موتور فعالیت‌های اقتصادی هستند و ما به عنوان یک صنعت نیازمندیم تا آن‌ها را انعطاف‌پذیرتر و پاسخگوتر کنیم.” “مشارکت میان برنامه‌ریزان شهر، مقامات دولتی، شرکت‌های خصوصی، OEM ها، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باعث ایجاد اکوسیستم‌های شهر هوشمند می‌شود که شهروندان را قدرتمند‌تر ساخته در حالی که همزمان باعث کاهش اثرات گلخانه‌ای خواهد شد.”

شهرهای هوشمند امروز یک واقعیتند

بسیاری از فن‌آوری‌های اینترنت اشیا که در این مطالعه مشخص شده‌اند- از قبیل راهکارهای موبیلیتی، بهداشت و راه‌حل های امنیت عمومی در حال حاضر در سراسر جهان مستقر شده‌اند.

 موبیلیتی: سرعت متوسط در زمان شلوغی در شهرها  6.4 کیلومتر در ساعت است. این ترافیک شدید باعث می‌شود رانندگان تا 70 ساعت در سال از دست بدهند. این تحقیق، بیان می‌کند که  با استفاده از زیرساخت‌های یکپارچه هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا، جهت سیستم‌های هوشمند ترافیکی، جاده‌های امن، پارکینگ هدایت شده، پرداخت عوارض جاده‌ای بدون توقف و پرداخت هزینه‌های پارکینگ، می‌توان تا 60 ساعت در سال به رانندگان بازگرداند.

سلامت: این مطالعه نشان داد که شهرهای هوشمند با خدمات بهداشتی دیجیتال متصل می‌توانند نقش مهمی در ایجاد کارآیی داشته باشند و صرفه جویی حدود 10 ساعته در زمان شهروندان در طول سال و حتی مزایای مانند بهبود کیفیت زندگی برای هر دو طیف بیمار و مراقب بیمار را دارا می‌باشند. می‌توان به نمونه‌هایی از قبیل برنامه‌های همراه کنترل فشار خون، تحمل درد و درجه حرارت برای کنترل بیماری‌های مزمن، بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان اشاره نمود. قابلیت  “تشخیص راه دور بیماری”،  افراد مبتلا به آنفلوانزا را قادر می‌سازد تا بدون حضور در مطب پزشک از طریق لینک‌های ویدئویی با سرعت بالا به راحتی در خانه خود مراحل معاینه را انجام دهند.

ایمنی عمومی: ارتقاء ایمنی عمومی می‌تواند برای شهروندان یک شهر هوشمند صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در زمان داشته باشد ( تقریبا 35 ساعت در سال، بر اساس مطالعات انجام شده). این  مهم به شهر امکان تولید داده‌های با ارزش را می‌دهد. چراغ‌های خیابانی تبدیل به چراغ‌های زیرساختی دیجیتال متصل شده و همچنین روند نظارت بر زندگی شهری، طیف وسیعی از ادارات محلی را امن تر، پاک تر و کارآمدتر میکند.

شهرهای هوشمند ممکن است هنوز در مراحل اولیه قرار داشته باشند، اما براساس فعالیت‌هایی که در این مطالعه به آن‌ها مشخصا پرداخته شده است و به سرعت بالای اجرای آن‌ها در سراسر جهان اشاره دارد، دلایل مختلفی وجود دارد که اعتقاد داشته باشیم نمونه‌های ذکر شده تنها نمونه هایی جهت آغاز انجام فرایندهای ممکن در این حوزه است.